Poradnik narciarski

PORADNIK NARCIARSKI
"Góry Opawskie i Jeseniky - dla narciarzy biegowych i narciarzy zjazdowych"

Aktualne warunki śniegowe w Górach Opawskich i Jesenikach, opis największych ośrodków i tras narciarstwa biegowego.

GÓRY OPAWSKIE

NARCIARSTWO ZJAZDOWE
Góry Opawskie należą do jednych z najcieplejszych gór w Polsce, dlatego od kilku lat występują problemy z grubością i długością zalegania pokrywy śnieżnej. Obecnie działają dwa wyciągi narciarskie w paśmie znajdują się po czeskiej stronie w Zlatych Horach (tuż przy granicy z Polską) oraz w Dolní Údolí, oba w masywie Příčnego Vrchu.

Ośrodek narciarski "U Pekina" - Dolní Údolí
Położenie: ośrodek narciarski znajduje się we wsi Dolní Údolí k. Zlatych Hor (kierunek Rejviz) na zachodnim stoku Příčnego Vrchu. (11 km od Głuchołaz, 20 km od Prudnika).

Charakterystyka:  Mały ośrodek narciarski położony na wys. 510-620 m.n.p.m. Składa się z 2 orczykowych wyciągów narciarskich o długościach: 450 m i 500 m. Posiada jedną trasę zjazdową o różnicy wys. 95 m oraz trasę dla dzieci. W ośrodku funkcjonuje sztuczne naśnieżanie, trasy są ratrakowane, szkółka narciarstwa i snowboardu, bezpłatny parking oraz restauracja. Istnieje możliwość zakwaterowania w hotelu "U Pekina".
Aktualne warunki narciarskie: KLIKNIJ TUTAJ

Ośrodek narciarski "Ski Přična"
ośrodek nieczynny
Położenie: wyciąg znajduje się w Zlatych Horach (wylot na Vrbno pod Pradziadem), na stoku Zameckego Vrchu z ruinami zamku Edelštejn. ( 3 km od granicy z Polską i Jarnołtówka)
Charakterystyka: ośrodek narciarski położony na wys: 480 - 654 m, otwarty w 2008 r. Wyciąg o długości 1200 m z czteroosobowymi kanapami. Posiada dwie trasy zjazdowe: Edelštejn 1250 m (trudna – duże nachylenie), Zlate louky 800 m (łatwa). Przepustowość kolei linowej to 2400 os/godz. Ponadto w ośrodku funkcjonuje: sztuczne dośnieżanie, bufet, bezpłatny parking, jazda nocna, wypożyczalnia sprzętu oraz szkółka narciarska.
Istnieje możliwość zakwaterowania w ośrodku w pobliżu stoku narciarskiego.
Cennik i więcej informacji: http://www.skipricna.cz/pl/

NARCIARSTWO BIEGOWE
W Górach Opawskich kilka lat temu wytyczono 6 tras dla narciarzy biegowych. Trzy z nich znajdują się w masywie Góry Parkowej, dwie w masywie Biskupiej Kopy i jedna w Głuchołazach. Szlaki są przygotowywane. Niestety od pewnego czasu występuje problem z pokrywą śnieżną.
Pętla Wolfa
Długość: 6,5 km
Przebieg: wokół szczytu Biskupiej Kopy.

Mapa:

Szlak rozpoczyna się przy schronisku pod Biskupią Kopą. Stąd udajemy się do góry a następnie skręcamy w prawo na granicę państwa i czerwony szlak. Po chwili udajemy się w lewo i wychodzimy na drogę utwardzoną kamieniem. Lekko opadamy. Po prawej stronie przez przecinkę widać Złote Jeziorko i Górę Parkową. Idziemy dalej, przy skrzyżowaniu z niebieskim szlakiem znajduje się wiata turystyczna. Potem przecinamy zielony szlak ze Zlatych Hor na Biskupią Kopę. Po lewej stronie rośnie buczyna. Zaś po prawej odsłaniają się piękne widoki na Zlate Hory i Přičny Vrch. Schodzimy w dół i skręcamy w lewo. Docieramy do zielonego szlaku z Petrovych Boud – najpopularniejszej trasy na Biskupią Kopę. Przez chwilę idziemy wspólnie z nim do góry. Przed przecinką odbijamy w prawo. Wędrujemy przez świerkowy bór do góry. Wychodzimy na polanę i zaczynamy schodzić w dół. Za skrzyżowaniem z niebieskim szlakiem z Petrovic droga przeradza się w nierówną ścieżkę. Nią docieramy do granicy oraz czerwonego szlaku i skręcamy w prawo. Po chwili jesteśmy na Przełęczy Mokra. Skręcamy w lewo i następnie ponownie w lewo. Idziemy teraz z żółtym szlakiem po kamiennej drodze, którą docieramy do schroniska skąd wyruszyliśmy.

Pętla zielona im. Edwarda Ilnickiego
Długość: 4,7 km
Przebieg: z Głuchołaz Zdroju, wokół Średniej Kopy.
Mapa:
Szlak rozpoczyna się na Placu z Amorkiem i fontanną w Głuchołazach Zdroju. Udajemy się do góry przez tory, Drogą Krzyżową z czerwonym i niebieskim szlakiem. Po pewnym czasie odbijamy w lewo od czerwonego, a po chwili przecinamy żółty szlak schodzący z Przedniej Kopy. Docieramy do skrzyżowania. Tutaj wybieramy drogę po lewej stronie. Schodzimy nią w dół a następnie podchodzimy do góry. Idziemy przez świerkowy bór. Następnie dochodzimy do skrzyżowania pod Tylną Kopą z drewnianą wiatą turystyczną i widokiem na Biskupią Kopę oraz Pricny vrch. Prosto możemy dojść do pętli niebieskiej. Skręcamy w prawo i idziemy w górę. Przechodzimy przez Przełęcz Siodło na której przecinamy czerwony szlak oraz łączymy się z niebieskim. Opadamy i razem z niebieskim i skręcamy w prawo. Po chwili niebieski odbija w lewo. Po prawej stronie znajduje się szczyt Średniej Kopy. Potem wychodzimy na przecinkę z ładnym widokiem i przecinamy ponownie czerwony szlak. Od tej pory stromo schodzimy w dół. Docieramy do tego samego skrzyżowania szlaków co na początku. Od tego miejsca wracamy tą samą drogą do Głuchołaz.

Pętla niebieska (średnia)
Długość: 7 km
Przebieg: pola na stokach Góry Parkowej, okolice Sztolni "Trzech Króli"

Pętla czerwona (łatwa)
Długość: 2 km
Przebieg: pola na stokach Góry Parkowej

"Szlakiem Białej Głuchołaskiej"
Długość: ok 4 km
Przebieg: wzdłuż Białej Głuchołaskiej z Głuchołaz do Wilamowic

"Szlakiem Bystrego Potoku"
Długość: ok. 3 km
Przebieg: od polany w Cichej Dolinie do wyjścia z doliny, prowadzi ze ścieżką przyrodniczą na Biskupią Kopę

Mapa:
(grafika 3x źródło: glucholazy.pl)

Po czeskiej stronie Gór Opawskich – Zlatohorska Vrchovina znajduje się kilka tras biegowych w masywie Přičnego Vrchu m.in:
- Bohema – Hadí louky (2km)
- Bohema – Hadí louky – Údolí ztracených štol i z powrotem (5km)
- Bohema – Křížová cesta – Poutní kostel Panna Marie Pomocné – Bohema (8 km)
- Bohema – Zlodějské louky – Táborské skály – hřeben Příčego Vrchu – Edelštejn - Bohema (14 km)
- Rejvíz – Starý Rejvíz – Horní Údolí – Křížek – Zlodějské louky – Bohema (18 km)

JESENIKY

NARCIARSTWO ZJAZDOWE
Jeseniky mają dobrze rozbudowaną sieć wyciągów narciarskich oraz bazę noclegową. Najwyższy ośrodek narciarski położony jest na 1445 m – okolice Pradziada. Pokrywa śnieżna utrzymuje się tutaj dość długo. Dzięki malowniczo położonym ośrodkom w Jesenikach narciarstwo jest bardzo popularne. Poniżej opisujemy najważniejsze ośrodki.

Praděd - Ovčárna
Położenie: Najwyżej położony ośrodek narciarski w Czechach na stokach góry Pradziad (1491 m), z 162 m wieżą telekomunikacyjną, zwanego "morawskim lodowcem" oraz na stokach Vysokiej Hole. Dzięki panującemu tutaj srogiemu klimatowi na nartach można jeździć tutaj aż do maja. (40 km od Głuchołaz, 53 km od Prudnika).

Charakterystyka: 9 tras zjazdowych o łącznej długości 5 km, obsługiwane przez 6 wyciągów orczykowych z przepustowością 5190 os/h. Bardzo długo utrzymująca się pokrywa śnieżna. Trzy skale trudności tras:
- czarna (trudna): długość: 850 m, różnica wzniesień 199 m
- 2 czerwone (średnie): długość 600 m, różnica wzniesień 155 m
- 6 niebieskich (łatwe): długość od 200 m do 800 m
Możliwość zakwaterowania w okolicznych schroniskach i hotelach. W niektóre dni możliwość jazdy nocnej.

Červenohorské sedlo
Położenie: górska przełęcz na wys. 1013 m na głównej trasie Jesenik – Šumperk. Położenie tras na stokach Červenej Hory oraz Velego Klimovca, trasy południowe i północne. (36 km od Głuchołaz, 51 km od Prudnika )
Charakterystyka: jeden z najbardziej znanych ośrodków narciarskich w Czechach. 11 tras zjazdowych o łącznej długości 5,9 km obsługiwane przez 1 wyciąg krzesełkowy i 7 orczykowych, Przepustowość wszystkich wyciągów to 7200 os/h. Trasy położone są na wysokości 862 - 1164 n.p.m., długość tras od 40 do 1050 m. Trzy rodzaje tras:
- najtrudniejsza: długość 1000 m, różnica wzniesień 277 m
- średnie: dwie trasy czerwone o długości 400 m i 700 m
- łatwe (dla początkujących): łączki zjazdowe, oraz kilka krótkich tras.

Cenniki i więcej informacji: Kliknij tutaj

Ramzová
Położenie: 10 km od Jesenika, trasy znajdują się na stokach Šeraka. (34 km od Głuchołaz, 49 km od Prudnika)
Charaterystyka: 7 tras zjazdowych o łącznej długości 8,7 km obsługiwanych przez 2 wyciągi krzesełkowe i 3 orczykowe. Przepustowość wyciągów 5300 os/h. Długość wyciągów od 480 do 1830 m. Trasy:
- trudne: dwie trasy czarne o długości 300 i 900 m
- średnie: dwie długie trasy czerwone Šerak - Ramzová o długości 3260 m
- łatwe: o długości 400 m

Kouty nad Desnou
Położenie: przy głównej trasie Jesenik – Šumperk, za Červenohorskim sedlem, w miejscowości Kouty nad Desnou, położenie tras na stokach Niedźwiedziej Góry, w pobliżu elektrowni szczytowo-pompowej Dlouhé Stráně. (46 km od Głuchołaz, 61 km od Prudnika).

Charakterystyka: największy i najnowocześniejszy ośrodek narciarski na Morawach. Jako jedyny wyciąg w Czechach posiada 6 osobowe krzesełka. Czas jazdy kolejką 6 min 48 sek. Poza tym 3 wyciągi orczykowe. Łączna przepustowość 6800 os/h. 5 tras zjazdowych (jedna z jazdą nocną) o łącznej długości 8710 m i szerokości ponad 50 m, najdłuższa trasa 3050 m z różnicą wzniesień 520 m. Wysokość ośrodka: 580 - 1095 m. W ośrodku znajduje się szkółka narciarska, wypożyczalnia i serwis sprzętu, restauracje i bezpłatny parking.
Jedyny wyciąg w Jesenikach czynny przez cały rok. W okresie letnim umożliwia wywiezienie turystów na szlaki piesze i rowerowe (singletracki) w okolice górnego zbiornika elektrowni Dlouhé Stráně.

Wykaz wszystkich ośrodków narciarskich na terenie Jeseników: Kliknij tutaj

Warunki narciarskie we wszystkich ośrodkach w Jesenikach:

NARCIARSTWO BIEGOWE
Jeseniky to bardzo dobry teren na uprawianie narciarstwa biegowego. Wytyczono tutaj bardzo dużo tras biegowych o zróżnicowanej trudności. Długo zalegająca pokrywa śnieżna, przepiękne widoki sprawiają, że w góry przyjeżdża wiele turystów na ten rodzaj wypoczynku. Szlaki narciarskie są bardzo dobrze oznakowane. Przy rozdrożach gęsto umieszczono kierunkowskazy z odległością.
Polecamy trasy:
- Jesenická magistrála: najdłuższa trasa narciarska w Jesenikach o dł. 58 km. Prowadzi z Ramzovej do Šumperka, m.in przez Šerák, Keprnik, Červenohorské sedlo, Pradziad, Petrovy Kameny.
- Z Červenohorskiego sedla: kilka tras w kierunku Ramzovej i Pradziada
- Z Ovčárny pod Pradziadem: kilka tras w kierunku Karlovej Studanki, Vrbna pod Pradziadem i Malej Moravki.
- Z Koutów nad Desnau: trasy biegowe do górnego zbiornika elektrowni szczytowo-pompowej Dlouhé stráně oraz Mravenečník.
- Z Ramzovej: kilka tras w kierunku Červenohorskiego sedla, Ostruznej i Śnieżnika.
- Rejviz: malowniczo i najwyżej na Śląsku położona miejscowość jest bardzo dobrą bazą wypadową dla narciarzy biegowych. Prowadzi stąd wiele tras w okolice Zlatego Chlumu, Pasmo Orlika, czy w kierunku Příčego Vrchu.
Więcej tras na terenie Jeseników: Kliknij tutaj

Jeśli podoba Ci się moja twórczość, wesprzyj mnie stawiając symboliczną kawę 😉Postaw mi kawę na buycoffee.to