Beskid Morawsko-Śląski: Lysá hora

Beskid Morawsko Śląski Lysá hora
9 marca 2014

Po godz. 6.00 czteroosobowa grupa prudnicko-opolska wyruszyła w podróż z Prudnika. Dojechaliśmy do miejscowości Pražmo. Przy kościele św. Jana Nepomucena zostawiliśmy samochód. "przywitano nas" biciem dzwonów. Wystartowaliśmy o godz 8:40.
Kościół w Pražmo

Lysa Hora

Pomnik Nepomucena i kościół w Pražmo

Udaliśmy się czerwonym szlakiem przez wieś, przekraczając rzekę Mohelnice. Za wsią rozpoczęliśmy strome podejście stokiem wzniesienia Kyčera, a następnie na szczyt Kykulki. Stąd zeszliśmy do Ivančeny, mając po drodze piękny widok na Lysą hora. Znajduje się tutaj pomnik zbudowany z kamienia, będący symbolem patriotyzmu, odwagi i przyjaźni.

Z Ivančeny wybraliśmy szlak niebieski, który wraz w wysokością stawał się coraz bardziej oblodzony. Było bardzo ślisko. Dotarliśmy do Malchor rozcestí. Z tego miejsca stromo wspięliśmy się po mokrym śniegu na wierzchołek Lysej hory. Tutaj zrobiliśmy odpoczynek, słońce grzało, wiatr nie był silny. Ze szczytu roztaczały się piękne widoki: niestety ograniczone z powodu przejrzystości.

Widok z Lysej hory

Z Lysej Hory zeszliśmy czerwonym szlakiem (częściowo asfaltówką) do Zimný rozcestí. Następnie maszerowaliśmy trasą narciarską do żółtego szlaku. Z przecinek leśnych co chwilę ukazywał się nam szczyt Travný. Żółtym dotarliśmy do wsi Krásná. Szliśmy drogą asfaltową wzdłuż rzeki Mohelnice, mijając pomnik ofiar I wojny światowej. Weszliśmy do Pražma i ponownie czerwonym szlakiem udaliśmy się na parking, gdzie pozostawiliśmy samochód. Była godz. 17.00.

Pod Lysą horą

Nad wsią Krásná

Pogoda w tym dniu była piękna, przez cały czas świeciło słońce i było ciepło. O poranku było mgliście, ale na szczęście mgła rozeszła się. To mój drugi raz w Beskidzie Morawsko-Śląskim (pierwszy raz byłem mając 8 lat na Radhošt). Trasa miała prawie 30 km. Przeszliśmy ją w 8 godz 20 min.

GALERIA FOTOGRAFII: https://picasaweb.google.com/105229191255817423628/BeskidMorawskoSlaskiLysaHora?authuser=0&authkey=Gv1sRgCMDcxeurg5SjugE&feat=directlink