III Turystyczny Rajd Niepodległości

III Turystyczny Rajd Niepodległości: Głuchołazy - Lázne Jesenik 11 listopada 2017 r.

Rajd Niepodległości to nietypowa forma świętowania naszego dnia niepodległości z racji obchodzenia go w Czechach zapoczątkowana w 2015 r. Mimo to wędrówka do uzdrowiska w Jeseniku ma uzasadnienie ponieważ znajdują się tutaj ślady polskości i powstańców, którzy walczyli o naszą wolność. O tym poniżej:
W tym roku dla przypomnienia z historii minęła 99 rocznica odzyskania przez Polskę Niepodległości po 123 latach zaborów.

Polski Pomnik: marmurowy, trójboczny obelisk, zwieńczony odlewem z brązu odlatującego orła w koronie. Po obu stronach pomnika znajduję się napis w j. polskim : "Bóg go natchnął, by najłagodniejszym, a najskuteczniejszym środkiem, wodą cierpiących ratował" z drugiej strony "Od Polaków". Został postawiony 1890 r. przy parkowej kolonadzie uzdrowiska przez polskich patriotów, walczących z zaborcami o niepodległość Polski, przebywających (leczących) w jesenickim uzdrowisku po klęskach w powstaniach. Niedawno został odnowiony.

Polskie Źródło: obmurowane marmurowe źródło, ukryte i nieco zapomniane w lesie, w górach nad uzdrowiskiem. Zbudowane w 1864 r. jednak wyschło i kolejne zbudowano w pobliżu w 1878 r. Na białej marmurowej tablicy znajduje się medalion z obrazem "Matki Bożej Częstochowskiej" niżej napis "Polskie źródło 1878", obok niego inna tablica ze starego źródła "Polskie źródło 1869". Położenie źródła sprawiało, że często stawało się zapomniane, remonty przeprowadzano w latach 20. XX w. oraz w 1961 r. po tym czasie znów uległo przyrodzie. Dopiero w 2005 r. stowarzyszenie z Jesenika podjęło się odrestaurowania. Podczas prac remontowych pod źródłem natrafiono  na metalową skrzyneczkę, w której odnaleziono monetę 10 groszy, rozbitą szklankę z Warszawy z 1840 r. oraz list w którym piszą o trudności życia pod zaborami oraz o walce z nieprzyjacielem i gotowości śmierci za Ojczyznę. Dokument podpisany jest przez bardzo znanych działaczy niepodległościowych m.in Bogusław Łubieński, Karol Kaczkowski.

Teksty o Polskim Pomniku i Polskim Źródle na podstawie artykułu Pawła Szymkowicza.

Relacja z rajdu: Wyruszyliśmy o godz 9:00 spóźnieni gdy wszyscy zdążyli już wystartować spod pomnika Weteranów Walk o Niepodległość w Głuchołazach. Maszerujemy przez głuchołaski zdrój, promenadą wzdłuż Białej Głuchołaskiej zielonym szlakiem, później stokami Grędówki linią kolejową docieramy do granicy do czeskich Mikulovic. Wchodzimy na szlak rowerowy nr 54, który biegnie asfaltówką przez miasteczko, obok rzeki i kościoła św. Mikołaja. Nad Białką stoi kilka ławeczek i mała biblioteczka do "poczytania sobie".

Dalej pod wiaduktem wychodzimy z miasta, cały czas prawym brzegiem rzeki, wąską ścieżką. Jest chłodno i wietrznie ale za to słonecznie. Nad nami ciągle trwają loty małych samolotów i szybowców. We wsi Hradec mijamy mały kościółek oraz niewielki budynek Muzeum Pożarnictwa, Czesi ubierają już tu choinkę... W Pisečnej w gospodzie obok dworca kolejowego przerwa, w ramach wpisowego mamy posiłek ciasto, piwo i kawa, doganiamy tutaj całą grupę. Ruszamy dalej, mijamy kościół św. Jana Chrzciciela z cmentarzem, na którym znajduje się pomnik pierwszej ofiary wojny prusko-austriackiej w 1866 r.

Wracamy na trasę i przechodzimy na drugą stronę Białki. Spotykamy stado pasących się owiec. W Czeskiej Vsi docieramy do głównej drogi i mijamy okazały kościół św. Józefa z dwiema wieżami. Tuż za nim skręcamy w prawo, mijamy cmentarz i przecinamy linię kolejową. Stromo wspinamy się przez łąki niebieskim szlakiem z pięknym widokiem na dolinę Białki i Zlaty Chlum, Jeseniky ukryły się w chmurach. Wychodzimy na trawersującą górę drogę, po chwili zbaczamy z trasy na zielony szlak i docieramy do ciekawej konstrukcji - leśnego prysznica. Jako, że jesenickie uzdrowisko słynie z wynalazcy prysznica, nie mogło go też zabraknąć w lesie dla turystów.

Docieramy do uzdrowiska i spacerujemy parkową koloniadą. O godz. 15:00, krótka przemowa o historii tego miejsca, przy obelisku odśpiewano Hymn oraz złożono kwiaty. Grupa rekonstrukcyjna Legii polsko-włoskiej oddała strzały w powietrze na cześć bohaterów. Po uroczystościach wracamy autobusem do Głuchołaz.

(źr. Facebook: Głuchołazy)

W Rajdzie wzięło udział 58 osób. Pokonaliśmy trasę o długości 24 km, mimo złych prognoz o orkanie pogoda dopisała. Organizatorami byli Towarzystwo Przyjaciół Głuchołaz oraz PTTK Głuchołazy.