Rychlebska 40 - 2015

Rychlebska 40 13 czerwca 2015 r.

Rychlebska organizowana jest w Javorniku. Uczestnicy mają do pokonania trasy o długości 7 km, 20, 30 oraz 40 km, które przebiegają przez Góry Rychlebskie. W tym roku postanowiłem wziąć udział w tym rajdzie po raz drugi. Wybrałem najdłuższą trasę.

Relacja: Tuż po godz. 7.00 dziewcięciosowowa grupa "Dzikusów z Pogranicza" pojawiła się na starcie w strzelnicy koła łowieckiego. Po wpłaceniu 60 koron, otrzymaniu kolorowych kart z opisem wraz z mapą i zważeniu ! O godz 7.20 wyruszyliśmy w trasę. Udaliśmy się na czerwony szlak w kierunku Borówkowej wychodząc z Javornika. Pierwszy punkt kontrolny znajdował się na Hosticky Potok, obok leśniczówki. (na trasie będzie ich jeszcze 6).

Maszerowaliśmy dalej, poranne słońce, wysoka temperatura i nocna burza dawały efekt niewielkiej mgły i promieni słonecznych przedzierających się przez las, najwierw asfaltówką, potem rozpoczęliśmy strome podejście do Vysoký Kámen, Na rozdrożu do Vysoký Kámen, chwila przerwy i ruszamy dalej Przy kierunkowskazie Pod Bílou skálou, drugi punkt kontrolny (pod namiotem). Zmieniamy szlak do U Tri lip, a następnie niebieskim szlakiem rowerowym zeszliśmy do Przełęczy Różaniec, na której 3 punkt kontrolny. Z przełęczy rozpoczęliśmy wspinaczkę wzdłuż granicy państwa, w tamtym roku w tym miejscu złapała nas krótka ulewa z burzą. Dotarliśmy na Borówkową, najwyższy punkt na trasie. W budynku obok wieży 4 punkt kontrolny z jedzeniem (kiełbasą). Tutaj dość długa przerwa na posiłek, a następnie wejście na wieżę widokową, niestety w tym dniu widoki są bardzo słabe.

Z Borówkowej trasa nadal prowadziła wzdłuż granicy zielonym szlakiem, częściowo wchodząc na teren Polski do Przejścia Granicznego Travna z kolejnym punktem kontrolnym. Gdzieś nad górami wychodzą chmury burzowe.

Z przejścia granicznego weszliśmy do Polski, zielonym szlakiem maszerowaliśmy obok kamieniołomów bazaltu w Lutyni do kościółka NMP, przy którym przerwa i oczekiwanie na jednego z naszej ekipy. Dalej do przełęczy Černý kout, na której 6 punkt kontrolny.

W tym miejscu przekraczamy granicę i wschodzimy na czeski niebieski szlak. Docieramy do asfaltówki. Idziemy doliną wzdłuż potoku. Po obu stronach odsłaniają się ciekawe formy skalne. Następnie odbijamy na czerwony szlak i wspinamy się na ruiny zamku Rychleby. Znajduje się tutaj ostatni punkt kontrolny. W oddali słychać odgłosy burzy.

Czasem trzeba ułatwić marsz znajomemu

Chwila odpoczynku i rozpoczynamy zejście do Javornika. Na metę docieramy po godz 16. Tym razem tempo było rekreacyjne.

Czas: 9 godz 6 min
Średnia prędkość: 4,4 km/h.

Trasy rajdu są bardzo dobrze oznaczone. Na rozdrożach znajdują się na stałe przytwierdzone do drzew drewniane tabliczki oznaczone rażącym kolorem, pokazaujące kierunek marszu.