Skalne Miasto Adršpach i Teplickie Skały

10 września 2016

Ostatnio w Skalnym Mieście byłem ok. 10 lat temu. Byłem jeszcze dzieckiem i niewiele pamiętam z tamtej wycieczki, dlatego postanowiłem, że zabiorę się na wyprawę ze znajomymi w tą piękną część Gór Stołowych.
Skalne Miasto Adršpach: to niesamowite miejsce położone w czeskich Górach Stołowych w okolicy Teplic nad Metują. Szlaki prowadzą pośród wielkich labiryntów skalnych i dziwacznie ukształtowanych skał. To relikty dawnego dna morskiego sprzed wielu milionów lat. Chętnie odwiedzane przez tłumy turystów

Wyjeżdżamy z Prudnika rano by o 9:00 w jedenastoosobowej grupie zameldować się w Adršpadzie. Płacimy bilet wstępu i wkraczamy na teren rezerwatu przyrody. Na początku znajduje się jeziorko, pozostałość dawnej piaskowni. Woda w jeziorku ma ładną niebiesko-zieloną barwę. Postanawiamy okrążyć je niebieskim szlakiem, po drodze kilka punktów widokowych.

Wracamy na zielony szlak, wkraczamy na tak zwane Przedmieście skalnego mijając po drodze m.in skały w kształcie dzbana, Głowę Cukru czy organowe piszczałki. Jesteśmy przy Gotyckiej Bramie. Tutaj po raz pierwszy wkraczamy w wąwozy skalne, pomiędzy którymi idą ścieżki. Przez Słoniowy Rynek docieramy do Małego Wodospadu. Postanawiamy odbić do dużego wodospadu o wys. 16 m Niestety jest dziś nieczynny, o czym informują kartki, Obok wodospadu w skale popiersie Johanna Goethego. Poeta niemiecki gościł w tym miejscu w dniu 31.08.1790 r.

Wędrujemy dalej, w pobliżu stawu po którym można pływać łódkami. Teraz już żółtym szlakiem po drewnianych schodach raz wspinamy się by po chwili znów schodzić, potem po kładkach wychodzimy z Adršpackich skał. Niebieskim szlakiem wkraczamy w kolejne tym razem w Teplickie Skały. Po wysokich nawet na kilkadziesiąt metrów skałach wspinają się ludzie na linach. Postanawiamy odbić i wspinamy się na górę Čáp (786 m). To najwyższy szczyt w okolicy Adrpackich i Teplickich Skał. Znajduje się tu drewniana wieża widokowa, z której możemy podziwiać rozległą panoramę Sudetów, jednak dzisiejsza widoczność na to nie pozwala.

Chwila przerwy i wracamy do Teplickich Skał. Znów maszerujemy wąską ścieżką pośród bardzo wysokich ścian skalnych, mijając co chwilę różnorodne kształty (np. Jeż na Żabie). Po wyjściu ze skalnych labiryntów kierujemy się znów w kierunku Adršpachu, zwiedzając po drodze skalne punkty widokowe.

W Skalnym mieście Adršpach wybieramy ciąg dalszy zielonego okrężnego szlaku. Mijamy potężną skałę Kochankowie (wys. 100 m). Pod nią kapliczka z nazwiskami ludzi, którzy zginęli w Skalnym Mieście. Dalej mijamy Starostę i Starościnę i docieramy do Mysiej Dziury. To bardzo wąska szczelina skalna, którą prowadzi ścieżka. Osoby z nadwagą mogą się zaklinować To już prawie koniec naszej wędrówki, wychodzimy ze Skalnego Miasta i docieramy do auta.

Wyprawa bardzo udana. Pogoda dopisała. Labirynty i kształty skał robią wrażenie Naprawdę warto zobaczyć ! Cała trasa miała 25 km