II Turystyczny Rajd Niepodległości: Głuchołazy - Lázne Jesenik

Turystyczny Rajd Niepodległości: Głuchołazy - Lázne Jesenik 11 listopada 2016 r.
Rajd Niepodległości polegał na pokonaniu pieszej ponad 20 km trasy z Głuchołaz do uzdrowiska w Jeseniku, którym znajduje się Polski Pomnik oraz Polskie Źródło.

Polski Pomnik: marmurowy, trójboczny obelisk, zwieńczony odlewem z brązu odlatującego orła w koronie. Po obu stronach pomnika znajduję się napis w j. polskim : "Bóg go natchnął, by najłagodniejszym, a najskuteczniejszym środkiem, wodą cierpiących ratował" z drugiej strony "Od Polaków". Został postawiony 1890 r. przy parkowej kolonadzie uzdrowiska przez polskich patriotów, walczących z zaborcami o niepodległość Polski, przebywających (leczących) w jesenickim uzdrowisku po klęskach w powstaniach. Niedawno został odnowiony.

Polskie Źródło: obmurowane marmurowe źródło, ukryte i nieco zapomniane w lesie, w górach nad uzdrowiskiem. Zbudowane w 1864 r. jednak wyschło i kolejne zbudowano w pobliżu w 1878 r. Na białej marmurowej tablicy znajduje się medalion z obrazem "Matki Bożej Częstochowskiej" niżej napis "Polskie źródło 1878", obok niego inna tablica ze starego źródła "Polskie źródło 1869". Położenie źródła sprawiało, że często stawało się zapomniane, remonty przeprowadzano w latach 20. XX w. oraz w 1961 r. po tym czasie znów uległo przyrodzie. Dopiero w 2005 r. stowarzyszenie z Jesenika podjęło się odrestaurowania. Podczas prac remontowych pod źródłem natrafiono metalową skrzyneczkę, w której odnaleziono monetę 10 groszy, rozbitą szklankę z Warszawy z 1840 r. oraz list w którym piszą o trudności życia pod zaborami oraz o walce z nieprzyjacielem i gotowości śmierci za Ojczyznę. Dokument podpisany jest przez bardzo znanych działaczy niepodległościowych m.in Bogusław Łubieński, Karol Kaczkowski.

Teksty o Polskim Pomniku i Polskim Źródle na podstawie artykułu Pawła Szymkowicza.

Relacja z rajdu: Wyruszyliśmy ok. godz . 8:30 spod pomnika Weteranów Walk o Niepodległość w Głuchołazach. Maszerujemy przez głuchołaski zdrój , promenadą wzdłuż Białej Głuchołaskiej zielonym szlakiem, później stokami Grędówki linią kolejową docieramy do granicy do czeskich Mikulovic. Wchodzimy na szlak rowerowy nr 54, który biegnie asfaltówką przez miasteczko, obok rzeki i kościoła św. Mikołaja.

Dalej pod wiaduktem wychodzimy z miasta, cały czas prawym brzegiem rzeki, wąską ścieżką. Jest chłodno, chwilami wychodzi słońce, ukazują się ośnieżone szczyty gór. We wsi Hradec mijamy mały kościółek oraz niewielki budynek Muzeum Pożarnictwa. W Pisečnej w gospodzie obok dworca kolejowego przerwa, w ramach wpisowego mamy posiłek. Jesteśmy częstowani plackiem z bitą śmietaną, herbatą, kawą, piwem.

Ruszamy dalej, mijamy kościół św. Jana Chrzciciela z cmentarzem, na którym znajduje się pomnik pierwszej ofiary wojny prusko-austriackiej w 1866 r. Przechodzimy na drugą stronę Białki. W Czeskiej Vsi docieramy do głównej drogi i mijamy okazały kościół św. Józefa z dwiema wieżami. Tuż za nim skręcamy w prawo, mijamy cmentarz i przecinamy linię kolejową. Stromo wspinamy się przez łąki niebieskim szlakiem do asfaltówki. Maszerujemy teraz nią aż do jesenickiego uzdrowiska.

Do Polskiego Pomnika docieramy jako jedni z pierwszych, chwila przerwy i decydujemy się na pójście do Polskiego Źródła. Przy źródle robimy krótką przerwę, niestety, tak jak w poprzednim roku jest suche. Wracamy do Polskiego Pomnika, obchodząc jeszcze koloniadę. O godz. 15:00, krótka przemowa o historii tego miejsca, przy obelisku odśpiewano Hymn oraz złożono kwiaty. Grupa rekonstrukcyjna Legii polsko-włoskiej oddała strzały na cześć bohaterów ! Po uroczystościach wracamy autobusem do Głuchołaz.

W Rajdzie wzięło udział ponad ok. 60 osób. Organizatorami byli Towarzystwo Przyjaciół Głuchołaz oraz PTTK Głuchołazy. Za rok najpewniej kolejna edycja rajdu.

FILM - LEGIA POLSKO-WŁOSKA PRZY POMNIKU: https://goo.gl/photos/kTVnr1TaiKRFh3fq6