Beskid Wyspowy: Łopień i Mogielica

Beskid Wyspowy: Tymbark - Łopień - Mogielica - Tymbark 12 lipca 2015 r.

Beskid Wyspowy: to pasmo górskie położone między Beskidem Makowskim a Gorcami w województwie małopolskim. Większymi i znanymi miejscowościami na terenie pasma są Limanowa, Tymbark, Łącko, Mszana Dolna. Najwyższym szczytem jest Mogielica (1171 m). Cechą krajobrazu tego pasma są odosobnione, strome szczyty oraz wysoko położone i bardzo rozbudowane wsie, wśród gór. W tym paśmie byłem już po raz 3 (2009 r. 2011 r.) Jednak dopiero podczas tegorocznego pobytu dużo wędrowałem po tych górach. Bazą wypadową była Łososina Dolna, w okolicy Jeziora Rożnowskiego.

Wycieczka I:
Wyruszamy z górnej części miejscowości Tymbark niedawno wytyczonym czarnym szlakiem. Rozpoczynamy stromą wspinaczkę zboczem Łopienia Wschodniego na Łopień Środkowy, na którym chata Koła Łowieckiego oraz kapliczka Hubert. Z tego miejsca mały błąd nawigacyjny, z powodu odwróconego szlakowzkazu i słabych oznaczeń. Wracamy na dobry szlak i maszerujemy po płaskim, chwilami z górskich łąk odsłaniają się widoki na Beskidy. Docieramy na szczyt Łopienia (951m). Tuż obok wierzchołka z polany roztaczają się piękne widoki na góry w kierunku południowym, jest też mały, metalowy krzyż poświęcony Janowi Pawłowi II, który kiedyś przemierzał te szlaki. Polana stała się miejscem biwakowym, wokół krzyża pali się kilka ognisk

. Kontynuujemy wędrówkę teraz już zielonym szlakiem dość stromo schodzimy wąwozem na Przełęcz Edwarda Rydza- Śmiałego. Stoi tutaj obelisk oraz krzyż upamiętniający walki Legionów Polskich (1914) oraz walk podczas II wojny światowej o wolność Polski. Corocznie 11 listopada w tym miejscu odprawiana jest msza św oraz uroczystości upamiętniające. Przełęcz jest popularnym miejscem wypadowym, stoi tu bardzo dużo aut.

Z Przełęczy rozpoczynamy podejście dalej zielonym szlakiem na szczyt Mogielicy. Wychodzimy na łąki, nieco przypominające bieszczadzkie połoniny, z nich niesamowite widoki na okoliczne szczyty oraz Tatry! Stąd ostatnie podejście na szczyt Mogielicy (1171 m). Jest to najwyższa góra Beskidu Wyspowego. Stoi tutaj wieża widokowa o wysokości 20 m postawiona w 2010 r, na którą prowadzą bardzo strome schody (prawie jak drabiny). Z niej bardzo rozległe widoki na Beskid Sądecki, Beskid Wyspowy, Pieniny, Gorce, doskonale widać Tatry.

Widoki z wieży widokowej....

Na wieży sesja zdjęciowa, pod nią chwila przerwy i ruszamy dalej teraz żółtym szlakiem, poniżej szczytu krzyż papieski z widokiem w kierunku wschodnim. Rozpoczynamy strome zejście, teraz poruszamy się obok miejsc w których w latach II wojny i po niej ukrywali się i walczyli przeciw okupacji niemieckiej i sowieckiej Partyzanci, Żołnierze Wyklęci, mijamy ruiny dawnej leśniczówki Józefa Misiury, punktu kontaktowego AK oraz Batalionów Chłopskich.

Schodzimy do miejscowości na asfaltówkę. Kilka kilometrów idziemy po niej, następnie schodzimy do lasu, potem już przez łąki docieramy do górnych zabudowań Tymbarku, gdzie rozpoczęliśmy wędrówkę.