Beskid Wyspowy: Pasierbiecka Góra i Kamionna

Beskid Wyspowy II Pasierbiec Pasierbiecka Góra - Kamionna - dawna bacówka - Pasierbiec

Kolejna wycieczka w Beskidzie Wyspowym. Przypominam te pasmo górskie znajduje się w woj. małopolskim (okolice miasta Limanowa i Tymbark). Najwyższy szczyt to Mogielica (1170 m).
Tym razem wycieczka w mniej znane tereny Beskidu...

Wyruszamy z Pasierbca, w pobliżu znanego sanktuarium Matki Bożej Pocieszenia. Pogoda w tym dniu popsuła się, wieje, jest pochmurno i mokro po opadach deszczu. Maszerujemy przez wieś, mijając kilka domów, krętą, wąską asfaltówką z ostrymi podjazdami i zjazdami. Pasierbiec to bardzo wysoko położona wieś, na stokach górskich, liczy ok. 400 mieszkańców, jest rodzinną miejscowością moich Dziadków. Docieramy do niebieskiego szlaku, teraz wspólnie z nim rozpoczynamy strome podejście, wraz z wysokością jest coraz więcej mgły, wtedy też na chwilę wychodzi słońce, co daje ładny efekt. Z łąk powinny roztaczać się odległe i piękne widoki na góry, widać nawet Tatry, jednak nie tym razem. Osiągamy szczyt Pasierbieckiej Góry (764 m).

Idziemy teraz wspólnie z żółtym szlakiem obok z prawej mijamy zarośnięte torfowisko, owiane wieloma legendami. Dalej z lewej jest rezerwat przyrody "Kamionna" chroniący buczynę karpacką. W końcu osiągamy wierzchołek Kamionnej (802 m). Ten szczyt (jak i poprzedni) odwiedziliśmy już w 2011 r., ustawiono tutaj nową, drewnianą tablicę z nazwą góry.

Z Kamionnej rozpoczynamy dość strome zejście do krzesełkowego wyciągu narciarskiego i ośrodka "Laskowa-Kamionna", mijamy duży "staw" (zapewne do produkcji śniegu) i dalej już asfaltówką wchodzimy go górnych zabudowań Laskowej Górnej, odnajdujemy w końcu budynek dawnej bacówki "Nad Wilczym Rynkiem". Szkoda że od kilku lat już jest nieczynna. Od tego miejsca wracamy tą samą drogą na Pasierbiecką Górę, odbijając na torfowiska. Z Pasierbieckiej żółtym szlakiem, bardzo stromą asfaltówką schodzimy do Pasierbca.