41. Jesenická Šedesátka

Jesenická Šedesátka
7.06.2014

Jesenická Šedesátka to jedna z najpopularniejszych imprez długodystansowych dla piechurów i biegaczy w okolicy. W tym roku odbyła się już po raz 41. Uczestnicy mają do wyboru trasy: 8 km, 15 km, 30 km oraz koronną 60 km. Najdłuższa trasa przebiega przez Hruby Jesennik m.in Pasmo Orlika, Keprnik i Šerák. W rajdzie wziąłem udział już po raz trzeci.

Relacja:
Początek tras znajdował się w Jeseniku przy ul. Sadovej. Tuż po godz. 6 pojawiliśmy się starcie. Chwilę później dołączyła do nas grupa opolska. Po zapisaniu się i otrzymaniu kart kontrolnych z mapami o godz. 6.25 wyruszyliśmy w trasę. Maszerowaliśmy zielonym szlakiem ulicami Jesenika do Dětřichova. Następnie pod górę przez las do Rejvizu. Tutaj znajdował się pierwszy punkt kontrolny na trasie. Z Rejvizu wybraliśmy żółty szlak, którym przez Kazatelny z ciekawymi skałami dotarliśmy do Opavskiej Chaty. Tutaj chwila przerwy.

Stąd rozpoczęliśmy podejście przez Pasmo Orlika, doganiając resztę grupy, która wyruszyła wcześniej. Na Jelení Loučky szlakiem płynęła woda. Z leśnych przecinek otwierały się piękne widoki na Pradziada i dolinę Białej.

Dotarliśmy do przełęczy Videlský kříž, gdzie znajdował się drugi punkt kontrolny. Tutaj chwila odpoczynku przed morderczym podejściem na Malý Děd. Na odcinku 2,5 km do pokonania mamy 440 metrów do góry, do tego w upale, mając ponad 25 km w nogach. To właśnie w tym miejscu część uczestników zapewne podejmuje decyzję o przerwaniu marszu. Podejście na Malego Deda poszło nam dość sprawnie. 3 kilometrowy odcinek do schroniska Švýcárna pokonaliśmy w 40 min.

Stąd czerwonym szlakiem w pełnym słońcu szybkim tempem maszerowaliśmy drewnianymi kładkami (w złym stanie) grzbietem z pięknymi widokami, przez Malý Jezerník docierając do Červenohorskiego Sedla - popularnego ośrodka turystyki narciarskiej. Znajdował się tutaj 3 punkt kontrolny.

Za Červenohorskim Sedlem kolejne podejście na Červeną horę. Po drodze mijaliśmy nową kapliczkę poświęconą ofiarom gór. W Vřesovej studánce chwila przerwy na ochłodzenie się i uzupełnienie wody.

Następnie zeszliśmy ze szczytu i dotarliśmy na Šerák. Przy schronisku chwila przerwy, znajdował się tutaj również 4 punkt kontrolny.

Z Šeráka rozpoczęliśmy strome zejście przez Bobrovnik do Jesenika. To bardzo dłużący się odcinek trasy. Po przejściu przez park, a następnie ulicami miasta. Dotarliśmy do mety, która znajdowała się obok startu w Pizzeri Pepino.

Pogoda w tym dniu była piękna. Niebo bezchmurne. Gorąco, nawet w wysokich partiach Jeseników w ogóle nie było wiatru. Do tego duża przejrzystość pozwalająca dostrzec bardzo odległe miejsca.