Rychlebska 40

Rychlebska 40 14 czerwca 2014

Rychlebska organizowana jest w Javorniku. Uczestnicy mają do pokonaania trasy o długości 7 km, 20, 30 oraz 40 km, które przebiegają przez Góry Rychlebskie. W tym roku postanowiłem wziąć udział w tym rajdzie po raz pierwszy. Wybrałem najdłuższą trasę.

Relacja: Tuż po godz. 7.00 trzyosobowa grupa prudnicko-głogówecka pojawiła się na starcie w strzelnicy koła łowieckiego. Po wpłaceniu 60 koron, otrzymaniu kart z opisem wraz z mapą i zważeniu ! O godz 7.20 wyruszyliśmy w trasę. Udaliśmy się na czerwony szlak w kierunku Borówkowej wychodząc z Javornika. Pierwszy punkt kontrolny znajdował się na Hosticky Potok, obok leśniczówki. (na trasie będzie ich jeszcze 6).

Maszerowaliśmy dalej, najpierw asfaltówką, potem rozpoczęliśmy strome podejście do Vysoký Kámen, wtedy zaczął padać deszcz. Na rozdrożu do Vysoký Kámen ubraliśmy się w kurtki przeciwdeszczowe, zdecydowaliśmy również, że nie pójdziemy na punkt widokowy na skałach. Przy kierunkowskazie Pod Bílou skálou, drugi punkt kontrolny (w namiocie) i chwila zawahania jak iść dalej. W końcu weszliśmy na zielony szlak do U Tri lip, a następnie niebieskim szlakiem rowerowym zeszliśmy do Przełęczy Różaniec, na której 3 punkt kontrolny. Z przełęczy rozpoczęliśmy wspinaczkę wzdłuż granicy państwa, ściągnęliśmy płaszcze przeciwdeszczowe, przestało padać, jednak nie na długo, po chwili znów zaczęło intensywnie lać, leciał nawet grad w wielkości ryżu.

Dotarliśmy na Borówkową. W budynku obok wieży 4 punkt kontrolny z jedzeniem (kiełbasą). Przestał padać deszcz, wyszło słońce. Weszliśmy na wieżę podziwiając widoki na parujące góry po deszczu.

Widok z wieży na Borówkowej

Jezioro Nyskie

Jezioro Otmuchowskie

Jezioro Paczkowskie

Widok z wieży na Borówkowej

Z Borówkowej trasa nadal prowadziła wzdłuż granicy zielonym szlakiem, częściowo wchodząc na teren Polski do Przejścia Granicznego Travna z kolejnym punktem kontrolnym. Po drodze wyprzedziliśmy polskiego turystę z Paczkowa, który przemierzał tę samą trasę, tydzień temu uczestniczył w Jesenickiej 60.

Oznaczenia trasy

Z przejścia granicznego weszliśmy do Polski, zielonym szlakiem maszerowaliśmy obok kamieniołomów bazaltu w Lutyni, kościółka NMP do przełęczy Černý kout, na której 6 punkt kontrolny.

W tym miejscu przekraczamy granicę i wschodzimy na czeski niebieski szlak. Docieramy do asfaltówki. Idziemy doliną wzdłuż potoku. Po obu stronach odsłaniają się ciekawe formy skalne. Następnie odbijamy na czerwony szlak i wspinamy się na ruiny zamku Rychleby. Znajduje się tutaj ostatni punkt kontrolny.

Chwila odpoczynku i rozpoczynamy zejście do Javornika. Tuż przed metą znów zaczyna padać. Po dotarciu do końca deszcz rozpaduje się na dobre.
Na mecie

Czas: 8 godz 40 min
Średnia prędkość: 4,9 km/h.

Trasy rajdu są bardzo dobrze oznaczone. Na rozdrożach znajdują się na stałe przytwierdzone do drzew drewniane tabliczki oznaczone rażącym kolorem, pokazujące kierunek marszu.