Turystyczny Rajd Niepodległości: Głuchołazy-Jesenik

Turystyczny Rajd Niepodległości: Głuchołazy - lázne Jesenik
11 listopada 2015 r.
Rajd Niepodległości polegał na pokonaniu pieszej ponad 20 km trasy z Głuchołaz do uzdrowiska w Jeseniku, którym znajduje się Polski Pomnik oraz Polskie źródło.

Polski Pomnik: marmurowy, trójboczny obelisk, zwieńczony odlewem z brązu odlatującego orła w koronie. Po obu stronach pomnika znajduję się napis w j. polskim : "Bóg go natchnął, by najłagodniejszym, a najskuteczniejszym środkiem, wodą cierpiących ratował" z drugiej strony "Od Polaków". Został postawiony 1890 r. przy parkowej kolonadzie uzdrowiska przez polskich patriotów, walczących z zaborcami o niepodległość Polski, przebywających (leczących) w jesenickim uzdrowisku po klęskach w powstaniach. Niedawno został odnowiony.

Polskie Źródło: obmurowane marmurem źródło, ukryte i nieco zapomniane w lesie, w innej części uzdrowiska. Zbudowane w 1864 r. jednak wyschło i kolejne zbudowano w pobliżu w 1878 r. Na białej marmurowej tablicy znajduje się medalion z obrazem "Matki Bożej Częstochowskiej" niżej napis "Polskie źródło 1878", obok niego inna tablica ze starego źródła "Polskie źródło 1869". Położenie źródła sprawiało, że często stawało się zapomniane, remonty przeprowadzano w latach 20. XX w. oraz w 1961 r. po tym czasie znów uległo przyrodzie. Dopiero w 2005 r. stowarzyszenie z Jesenika podjęło się odrestaurowania. Podczas prac remontowych pod źródłem natrafiono metalową skrzyneczkę, w której odnaleziono monetę 10 groszy, rozbitą szklankę z Warszawy 1840 oraz list w którym piszą o trudności życia pod zaborami oraz o walce z nieprzyjacielem i gotowości śmierci za Ojczyznę. Dokument podpisany jest przez bardzo znanych działaczy niepodległościowych m.in Bogusław Łubieński, Karol Kaczkowski.

Teksty o Polskim Pomniku i Polskim Źródle na podstawie artykułu Pawła Szymkowicza.

Relacja z rajdu: w trzyosobowej grupie prudnickiej wyruszyliśmy o godz 8:00 spod pomnika Weteranów Walk o Niepodległość w Głuchołazach. Maszerujemy przez głuchołaski zdrój , promenadą wzdłuż Białej Głuchołaskiej zielonym szlakiem, później stokami Grędówki docieramy do granicy do czeskich Mikulovic. Wchodzimy na szlak rowerowy nr 54, który biegnie asfaltówką przez miasteczko, obok rzeki i kościoła św. Mikołaja.

Dalej pod wiaduktem wychodzimy z miasta, cały czas prawym brzegiem rzeki, śliską i wąską ścieżką. Jest pochmurno, co chwilę kropi lekki, krótki deszcz, ale jest bardzo ciepło ok. 15 C. We wsi Hradec chwila zawahania jak iść dalej, mijamy mały kościółek oraz niewielki budynek Muzeum Pożarnictwa. Na końcu miejscowości zaczepiają nas czescy geodeci, pytając nas dokąd zmierzamy. W Pisečnej w gospodzie obok dworca kolejowego przerwa, w ramach wpisowego mamy posiłek. Jesteśmy częstowani plackiem, herbatą, kawą, piwem.

Ruszamy dalej, po chwili zbaczamy z trasy obejrzeć pomnik pierwszej ofiary wojny prusko-austriackiej w 1966 r. znajduje on się na przykościelnym cmentarzu (kościół św. Jana Chrzciciela), jest tam wiele ciekawych, starych nagrobków...

przy samym kościele nagrobek radziecki...

Pierwsza ofiara wojny prusko-austriackiej..

Wracamy na trasę i przechodzimy na drugą stronę Białki. W Czeskiej Vsi docieramy do głównej drogi i mijamy kościół św. Józefa z dwiema wieżami. Tuż za zim skręcamy w prawo, mijamy cmentarz i przecinamy linię kolejową. Stromo wspinamy się przez łąki niebieskim szlakiem do asfaltówki.

Maszerujemy teraz nią aż do jesenickiego uzdrowiska. Do Polskiego Pomnika docieramy jako pierwsi, chwila przerwy i decydujemy się na pójście do Polskiego Źródła. Jednak po drodze wybieramy inny szlak i nadrabiamy kilka km. Przy źródle robimy krótką przerwę, niestety wyschło i wracamy do Polskiego Pomnika.

O godz. 15:00, krótka przemowa o historii tego miejsca, przy obelisku odśpiewano Hymn oraz złożono kwiaty.Po uroczystościach wracamy autobusem do Głuchołaz.

(fot. dzięki A. Dereń)

W Rajdzie wzięło udział ponad 40 osób. Organizatorami byli Towarzystwo Przyjaciół Głuchołaz oraz PTTK Głuchołazy. Za rok najpewniej kolejna edycja rajdu.