Putování za Krásami Zlatohorska

12 maja 2018 r.

Putování za Krásami Zlatohorska to pieszo rowerowy rajd urokliwymi szlakami czeskiej części Gór Opawskich zwanej Zlatohorską Vrchoviną. Historia rajdu sięga kilkunastu lat. Do 2014 r. była organizowana przez Pawla Vanka z Klubu Czeskich Turystów w Ondřejovicach, niestety zmarł, ale organizację imprezy przejęli jego znajomi z Głuchołaz i od 2 lat prowadzona jest przez PTTK Nysa. W tym roku na trasy do wyboru o długości 10 km, 25 km, 30 km i rowerowa 30 km wyruszyło łącznie 125 turystów. My jak zawsze wybieramy trasę najdłuższą

Wyruszamy o godz 8:00 z IT przy Rynku w Zlatych Horach. Wybieramy czerwony szlak w kierunku dworca kolejowego, potem ścieżką po starym nasypie kolejowym opuszczamy miasto. Gdzieś przy Sanatorium Edel na chwilę zbaczamy ze szlaku, ale zaraz wracamy do niego i kierujemy się do Černego Jeziora, przy którym pieczątka - samokontrola. Urokliwe śródgórskie jeziorka objęto rezerwatem przyrody, który chroni siedliska płazów m.in. salamandry czy traszki karpackiej. Okrążamy jeziora, pełno tutaj wonnego czosnku niedźwiedziego.

Przy Złodziejskich Łąkach wybieramy Piwną Drogę, wychodzi słońce, które w połączeniu z mgłą daje piękny efekt przedzierających się przez las promieni słonecznych. Tak docieramy do ruin kaplicy św. Anny. Niegdyś zespół kilku kaplic górniczych był popularnym miejscem pielgrzymek. Niestety komunizm doprowadził do ruiny to miejsce, ale od tamtego roku największa i jedyna ocalała kaplica jest w trakcie odbudowy, zyska m.in. nowy szklany dach. Znajduje się tutaj punkt kontrolny z okolicznościową pieczątką, chwilę odpoczywamy.

Następnie ruszamy w górę niebieskim szlakiem i stromo pniemy się borem świerkowym na grzbiet Příčnego Vrchu, zaglądamy jeszcze do ogromnego zapadliska Velke Pinky po średniowiecznej sztolni wydobycia złota. Przecinamy grzbiet Příčnego i schodzimy do Sanktuarium Maria Hilf. Kolejny punkt kontrolny, organizatorzy przygotowali tutaj napój i coś słodkiego dla uczestników. Przy sanktuarium chwila przerwy, w okolicy kręci się dość dużo ludzi. Trwały przygotowania do niedzielnej pielgrzymki rodzin do sanktuarium.

Ruszamy dalej żółtym szlakiem schodzimy do Heřmanovic w pobliżu źródeł Złotego Potoku. Za wsią wkraczamy w jedno z moich ulubionych miejsc w Opawskich – górskie łąki pastwiska na stokach Solnej Hory. Pełno tutaj żółtych kwiatów mleczy, krowy mierzą nas wzrokiem a wokół piękne widoki na okolicę po Pradziada. Na łąkach widzimy samotnego cielaka. Postanawiamy zobaczyć go z bliska, maluch musi mieć zaledwie kilka dni ponieważ ma jeszcze trudności z chodzeniem. Najpierw chętnie pozuje do zdjęć, ale po chwili mu się już nudzi.

Wracamy na szlak, przy Źródle Osobłogi chwilka przerwy na orzeźwienie i pobór wody do butelek. Następnie wkraczamy w masyw Větrnej. Niestety i tutaj dotarł kornik, smutny krajobraz, masyw jest jednym wielkim wyrębem świerka, okolica bardzo się zmieniła, odsłoniły się nowe widoki na okolicę, ale wolałem wędrować przez las. Grzbietem i przez wierzchołek Větrnej podążąmy na przełęcz Petrovy Boudy.

co to może być za słupek?

Stąd zielonym szlakiem wspinamy się na Biskupią Kopę. Na wierzchołku tylko pieczątki i schodzimy do schroniska,tutaj także pieczątka, chwila przerwy i czerwonym szlakiem schodzimy do Jarnołtówka. By ominąć asfaltowy odcinek wybieramy drogę po łąkach tyłem Jarnołtówka i przez Wiatraczną schodzimy na wysokości tamy. Teraz asfaltówką przez łąki pełne białych dmuchawców podążamy do Zlatych Hor do mety w informacji turystycznej.

Cała trasa to 32 km świetnej wędrówki przez najwyższa partię Gór Opawskich z pięknymi widokami. Zrobiłem dużo zdjęć często przystawałem co sprawiło, że na metę przyszliśmy ostatni.
Trasę tę wybrałem w zastępstwie za Setkę z HAKiem (100 km pieszego rajdu w 24 h) ponieważ nie chciałem się przemęczać z racji poniedziałkowej matury . Oczywiście to bardzo dobry wybór. Organizacja rajdu bardzo dobra, ma mecie częstowani jesteśmy grochówką, dostajemy napoje i batoniki. Członkowie PTTK "Tryton" Nysa wkładają w organizacje imprez dużo pracy, podobnie jak w Nyski Rajd Trekkingowy, który w tym roku odbędzie się 10 czerwca.